Finn.no info

Norges største markedsplass

Finn.no skjermbilde Betal med: Bankkort Prismatch: Nei Besøk Finn.no

Finn.no er – med deres egne ord – Norges største markedsplass. Suksessoppskriften? Kjøp og salg av varer og tjenester mellom privatpersoner. Nettopp dette har gjort nettsiden til en av de mest besøkte i Norge. I tillegg til et vanvittig omfangsrikt bruktmarked kalt Torget, har nettsiden også en egen nettbutikk for nye varer, kalt FINN Shopping.

Enkel og intuitiv nettside

Ettersom brukerne selv administrerer sine annonser, og kan utføre kjøp og salg helt på egenhånd, er det ikke overraskende at nettsiden er såpass intuitiv og enkel i bruk. På Min FINN holder du blant annet oversikt over annonser, meldinger, vurderinger og lagrede søk. Man kan også følge spesifikke firmaer, og få beskjed – eller varslinger – når disse legger ut informasjon eller annonser som er relevante for deg.

På forsiden ligger alle kategoriene enkelt tilgjengelig, sentrert og nesten øverst. Følgende kategorier vises: Eiendom, bil, torget, jobb, shopping, MC, båt, småjobber, reise, oppdrag, nyttekjøretøy, kart, møteplassen, og økonomi.

Ettersom det kun er noen få av disse som er relevante for oss, nemlig kategoriene for varekjøp og -salg, er det nettopp disse vi skal se nærmere på.

Torget – Norges største bruktmarked

Når privatpersoner selv kan legge ut annonser for kjøp eller salg, og med den enorme populariteten tatt i betraktning, er det ikke så rart at Finn.no omtaler seg selv om Norges største markedsplass.

Når det gjelder bruktvarer finner man det meste på undersiden og kategorien Torget. Her er varene videre delt opp i følgende underkategorier: Antikviteter og kunst, dyr og utstyr, elektronikk og hvitevarer, foreldre og barn, fritid, hobby og underholdning, hage, oppussing og hus, klær, kosmetikk og accessoirer, møbler og interiør, næringsvirksomhet, sport og friluftsliv, og utstyr til bil, båt og MC.

Ikke bare kan man få tak i varer innen enhver kategori, men samtidig kan man få tak i helt unike produkter. Det kan for eksempel være antikviteter, kunst eller produkter som ikke produseres lenger, eller det kan være snakk om hjemmelagede produkter, som for eksempel håndbroderte duker eller håndmalt keramikk.

Over én million varer på Torget alene

For å gi en pekepinn om vareutvalget kan man se nærmere på antall annonser innen et par av kategoriene. Per desember 2018, når denne saken ble skrevet, hadde kategorien Foreldre og barn hele 229 774 annonser. Møbler og interiør hadde 225 285 annonser. Klær, kosmetikk og accessoirer hadde 320 914 annonser. Antall annonser – kun på Torget – utgjør totalt sett godt over én million. Nesten uansett hva du er ute etter er det gode sjanser for at du finner det til en god pris på Finn.no!

Det bør nevnes at annonser knyttet til kjøretøy, eiendom og reise ikke er en del av Torget. Disse har nemlig sine egne sider. Når det gjelder kjøretøy er dette delt opp i ytterligere fire kategorier: Bil, MC, båt, og nyttekjøretøy.

Ifølge dem selv blir markedsplassen på Finn.no besøkt av 6,3 millioner unike brukere hver uke. Hvordan dette tallet er mulig, tatt Norges befolkningsstørrelse i betraktning, er ikke godt å si. Kanskje nettsiden også får mye besøk fra andre land – som Danmark og Sverige, eller kanskje de rett og slett har gjort en liten skivebom, og har ment brukere og ikke unike brukere. Tallet virker iallfall mer logisk hvis man regner med at hver enkelt bruker kan besøke nettsiden mange ganger i løpet av en uke.

Shopping – bare nye varer

Finn.no har også en egen underside for nye varer, kalt FINN Shopping. Her benytter de seg av følgende kategorier: Nyhetermøbler, interiørlamper og belysninghage og uteplass, bygg og verktøy, barn og baby. Alle disse kategoriene har dessuten en rekke underkategorier. I tillegg har de en egen kategori for tilbud.

I likhet med flere av de andre store nettbutikkene i Norge, benytter også Finn.no seg av kundevurderinger på enkeltprodukter. De bruker et rangeringssystem, men man har også mulighet til å legge igjen en skriftlig omtale. En annen kjekk funksjon er muligheten til å stille spørsmål til andre brukere som har kjøpt og testet produktet.

Dessuten vises lagerstatus, og spesielt tilbudene er godt fremhevet. Man ser også hvor mye man kan spare på tilbudene, ved at både ny og gammel pris vises frem.

Besøk Finn.no

Sosiale Medier

Du kan følge Finn.no på disse sosiale nettverkene.

Kontakt Finn.no

Hvis denne artikkelen ikke svarte på alle spørsmålene dine kan du kontakte nettbutikken direkte.

Telefon: 22864410