Det er flere og flere som foretrekker netthandel fremfor varehandel i fysiske butikker. Gratis frakt, hjemlevering, lavere priser, utvalg som kun krever et par museklikk for gjennomgang: Alt dette bidrar til at varehandel kan foregå mer effektivt enn tidligere.
Samtidig dukker det også opp en del begreper og betingelser som ikke alle nødvendigvis forstår fullt og helt. Hva menes egentlig med angrerett? Er angrerett noe helt annet enn returrett? Hva med åpent kjøp? Vil varer bestilt fra utlandet medføre tollavgifter? Hva innebærer egentlig medlemskap i en kundeklubb? Alle disse spørsmålene – og enda flere – vil bli besvart i denne artikkelen.
Dersom du kun ønsker å lese om et spesifikt underemne, kan du klikke på et av de aktuelle punktene i listen under.
Angrerett
Den såkalte angreretten garanterer at forbrukere kan angre sitt varekjøp – såfremt kjøpet foregår utenfor faste utsalgssteder. Dette betyr blant annet at angreretten gjelder når du handler på nett, men ikke når du handler i en butikk. Benyttelse av angreretten tilsier at du kan få pengene tilbake.
I dette kapittelet ser vi også nærmere på noen beslektede ordninger, nemlig Bytterett, Returrett, Åpent kjøp og Reklamasjonsretten.
Trygghet for kunder på nett
For noen kan det virke litt risikabelt å handle på nett. Hva om varen ikke passer? Hva om varen ser annerledes ut i virkeligheten enn det den gjorde på nett? Det er her angreretten kommer inn i bildet. Angreretten skal nemlig bidra til trygghet for kundene, ved at man garanterer retten til å angre.
Slik benytter du deg av angreretten
Du har to uker på deg til å gi beskjed om at du angrer et kjøp. Angrefristen begynner straks du har mottatt varen, eller påfølgende dag etter avtale om et tjenestekjøp. Varen skal deretter sendes eller leveres innen fjorten dager etter at du gav beskjed om at du angret kjøpet.
Når du har kjøpt en vare på nett skal du motta et ferdig utfylt angrerettskjema. Dersom dette ikke er tilfelle, vil angrefristen utvides til inntil tolv måneder. Med livsforsikring eller individuell pensjonsavtale vil angrefristen være på tretti dager. Samtidig bør du også vite at du ikke trenger noen som helst grunn til å angre et kjøp. Du trenger altså ikke å oppgi noen gyldig grunn for å heve angreretten.
Enkelte nettbutikker tilbyr gratis retur ved benyttelse av angreretten. Andre nettbutikker krever imidlertid at kunden selv står ansvarlig for returkostnadene. Du som kunde er også ansvarlig for at returen utføres på korrekt og sikkert vis. Dette betyr at du bør pakke varen tilstrekkelig godt, og samtidig ta vare på kvitteringen for frakten. Det kan også være lurt å sende en e-post til nettbutikken om at du vil benytte deg av angreretten.
Angreretten gjelder ikke i alle tilfeller
Angreretten gjelder kun når du handler utenfor faste utsalgssteder, som for eksempel på internett. Dessuten gjelder også angreretten i alle EØS-landene. Det er imidlertid visse tilfeller og varer som er unntatt angreretten.
Angreretten gjelder ikke ved kjøp fra privatpersoner. Dette betyr at du bør være ekstra oppmerksom ved kjøp av varer fra sider som Finn.no eller Ebay.com, hvor mange privatpersoner selger varer.
Du bør også vite at angreretten ikke gjelder ved kjøp i fysiske butikker. Da er det nemlig butikkens egne bytteregler som gjelder. Dessuten finnes det en del varer som ikke omfattes av angreretten. Angreretten gjelder ikke ved kjøp av følgende varer:
• Ferskvarer, som for eksempel enkelte matvarer og blomster
• Overnattinger på hotell, forestillinger og konserter
• Pakkereiser
• Varer på nettsider som formidler salg på vegne av andre
• Varer som ikke kan returneres, som for eksempel fyringsolje
• Varer som er spesialdesignet basert på dine egne valg
• Åpnede intim- og medieprodukter som i utgangspunktet var forseglede
I alle disse tilfellene skal imidlertid selgeren på forhånd ha informert deg om at kjøp av den gitte varen er unntatt angreretten. Les mer om angreretten på Forbrukerrådet.no.
Bytterett
I motsetning til ordinær angrerett, som vil gi deg pengene tilbake, betyr bytteretten at du i stedet har rett til å bytte varen. Enten innebærer dette at du kan bytte varen med en annen vare til samme pris, eller så kan du få en tilgodelapp. Du bør vite at det ikke finnes noen lovfestet bytterett i Norge, og at slike ordninger bestemmes av den enkelte nettbutikken.
Returrett
Returrett betyr omtrent det samme som angrerett. Nemlig at kunder kan angre kjøpet sitt innen en viss periode. Forskjellen er at returretten kan strekke seg ut over den lovfestede perioden på 14 dager. I tillegg kan nettbutikkene kreve spesielle forutsetninger for benyttelse av returretten. Dette kan for eksempel innebære at visse varer er unntatt returretten, at man må levere tilbake kvitteringen, at merkelapper ikke må være fjernet, eller at varen må leveres tilbake i original forpakning.
Åpent kjøp
En del nettbutikker benytter seg av begrepet åpent kjøp i stedet for returrett. Man kan anse disse som synonymer. Det er nemlig innen annen forskjell mellom dem enn det den enkelte nettbutikk legger opp til. Tilbud om 30 dagers åpent kjøp er ikke uvanlig, og det finnes også nettbutikker som tilbyr åpent kjøp i 365 dager.
Reklamasjonsrett
Forbrukerkjøpsloven tilsier at du har en generell lovfestet reklamasjonsrett på 2 år. For produkter som forventes å vare vesentlig lenger enn to år, som for eksempel en PC, gjelder reklamasjonsretten i 5 år.
Benyttelse av denne retten kalles å reklamere. For å kunne reklamere må feilen ha ligget i produktet ved kjøp. Med andre ord: Du må ikke ha ødelagt produktet selv. Du skal også gi beskjed om feilen eller mangelen “innen rimelig tid”. Klagen skal rettes direkte til selger.
Dersom du reklamerer på en vare innen et halvt år siden kjøp, skal selger anta at feilen allerede var tilstede ved kjøpet. Dette betyr at du som kunde vil stå sterkt i en slik sak. Butikken må nemlig føre ekstra gode bevis for å kunne legge skylden på deg.
Selgeren har rett til å reparere varen din. Dersom feilen oppstår tre ganger kan du imidlertid kreve en ny vare eller heving av kjøpet – og dermed få pengene tilbake. Dersom en eventuell reparasjon tar mer enn én uke, skal du få låne et tilsvarende vare. Om du får gjennomslag for reklamasjonen, skal selger tilby både gratis reparasjon og lånevare.
Frakt
En av fordelene med netthandel er jo at du kan få varene levert rett hjem på døren. Ikke bare sparer du tid på dette, men du kan faktisk også spare penger. Mange nettbutikker tilbyr nemlig gratis frakt, og andre tilbyr frakt til ganske lave priser.
Gratis frakt
Som nevnt er det ganske mange nettbutikker som tilbyr gratis frakt om dagen. Nettbutikkene knives om å lykkes, for det er skarp konkurranse der ute. Dette betyr at gunstige salgs- og leveringsbetingelser stadig blir brukt for å tiltrekke seg kunder. Nettopp slik er det med gratis frakt. Enhver nettbutikk som tilbyr gratis frakt, vil etter alle solemerker også opplyse om dette på nettsiden – gjerne på forsiden, så tydelig som mulig.
Gratis frakt innebærer i de fleste tilfeller hjemlevering. Enkelte nettbutikker tilbyr imidlertid kun gratis frakt til nærmeste butikk eller hentestasjon.
Det hender at visse betingelser må være oppfylt for at nettbutikken vil tilby gratis frakt. Blant annet krever en del nettbutikker at man først handler for en viss minimumssum, for eksempel 500 kroner. Andre nettbutikker tilbyr kun gratis frakt på varer som veier mindre enn en gitt maksimumsvekt, for eksempel på varer som inntil 35 kilo.
Billig frakt
Det er ikke alle nettbutikker som tilbyr gratis frakt. Dem som ikke gjør det, vil antagelig tilby relativt billig frakt. Ingen nettbutikker ønsker å skremme kunder bort med stive fraktpriser. Fraktgebyrer på rundt 50 kroner er relativt vanlig, selv om enkelte nettbutikker kan kreve litt mer enn som så.
Frakt av tunge og store varer
Ofte er det slik at spesielt tunge eller store varer er unntatt tilbudet om gratis frakt. Slike varer har gjerne sine egne fraktsatser, og disse blir gjerne definert av at de overgår en viss minimumsvekt. Her kan det blant annet være snakk om varer som kjøleskap, vaskemaskiner eller sofaer. 400-500 kroner for hjemlevering av slike varer er ikke uvanlig.
Kundeklubber
En rekke ulike nettbutikker har kundeklubber. Disse krever medlemskap, men er gjerne både gratis og uforpliktende. Medlemskap i en kundeklubb medfører ulike fordeler. Eksempler på slike fordeler kan være: Eksklusive tilbud, fri frakt, medlemsrabatter, prioritert tilgang til salg, også videre. Disse fordelene kan variere fra nettbutikk til nettbutikk. Som regel vil et nyhetsbrev inngå som en del av medlemskapet.
Nyhetsbrev
Et nyhetsbrev, som mange nettbutikker tilbyr, består som regel av nyheter fra den aktuelle nettbutikken. Det kan være snakk om spesielle tilbud, nye varer eller noe tilsvarende. For å abonnere på et nyhetsbrev må du registrere en e-post hos den aktuelle nettbutikken. Noen nettbutikker gir fordeler til dem som abonnerer på nyhetsbrev. Det er for eksempel ikke uvanlig å tilby ulike rabatter.
Merverdiavgift
Merverdiavgiften, gjerne forkortet til mva eller moms, er en avgift som bedrifter krever inn fra kundene sine. Dette gjøres på vegne av staten. Norge har en generell sats for merverdiavgiften på 25 %. I utgangspunktet skal det beregnes merverdiavgift for alle type varer.
Regler knyttet til merverdiavgiften kan variere fra land til land. Ved innførsel av varer til Norge, vil den norske satsen for merverdiavgiften pålyde, og dét av den totale kjøpesummen. Dette betyr at merverdiavgiften beregnes etter at toll, frakt, forsikring og andre eventuelle avgifter er inkludert i regnestykket.
Toll
Toll er en avgift som staten pålegger varer når disse enten bringes ut eller inn av statens område. I dette tilfellet er såkalt innførselstoll det mest aktuelle, da mange handler varer fra utenlandske nettbutikker.
350-kronersgrensen
I Norge opererer man med en 350-kronersgrense når det gjelder forsendelser fra utlandet. Dette betyr at du slipper å betale tollavgift på alle forsendelser fra utlandet som har en verdi på mindre enn 350 kroner. 350-kronersgrensen gjelder for øvrig ikke ved kjøp av tobakk og alkohol.
Toll er som regel inkludert i prisen
De fleste internasjonale nettbutikker med norske undersider har sørget for at tollavgiften er bakt inn i sluttprisen. Dette er naturligvis fordelaktig. Først og fremst fordi kunden da slipper å bli negativt overrasket av en høyere kostnad enn det som var forventet.
Ønsker du å lese mer om tollavgiften kan du besøke Toll.no. Der kan du lese mer om tollregler i forhold til netthandel og 350-kronersgrensen.
Klar til å shoppe på nett?
Finn de beste nettbutikkene i våre lister.